מריבות בין אחים

הורים רבים שואלים אותי איך מתמודדים עם הריבים של הילדים? למה הם לא מסתדרים? ובכלל איך אפשר לצאת איתם כשכל הזמן יש ויכוחים ברקע?
אני אומרת שזו דווקא הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים אינטראקציה חברתית.
איך עושים את זה?
ילדים עד גיל שנה – בגיל זה הילדים משחקים עדיין לבד עם עצמם ורק מתחילים ללמוד לשחק כשיש עוד ילדים סביבם.
מבחינתם כל צעצוע שנמצא בסביבתם הוא שלהם. חשוב ללמד אותם לא לחטוף.
יש לחבק, להיות שם בשבילם ואחרי שיירגעו הציעו משחק אחר.
ילדים עד גיל שנתיים – בגיל זה הילדים מתחילים לשחק עם חברים, משחק בסיסי וראשוני.
הם לרוב רבים על צעצוע או ספר שהם רוצים ומישהו אחר רוצה ואז הם חוטפים או ישר בוכים – שבו קרוב לידם, חבקו אותם והסבירו שלא חוטפים צעצועים, אם רוצים? מבקשים.
הציעו מבחר של פתרונות – משחק אחר, לשחק בתורות או להמציא ביחד משחק.
ילדים עד גיל חמש – בגיל זה הילדים יוצרים קשרים חברתיים בסיסיים, משחקים אחד עם השני בעיקר משחקי דמיון.
בגיל הזה הריבים שלהם לרוב קצרים כי כל אחד רוצה להוביל, רוצה לקבוע במה ישחקו ואיך – כשמבינים את זה אפשר בקלות לתווך את הוויכוח.
שלב ראשון – אנחנו לא על תקן שופט, אנחנו לא מחליטים מי צודק ומי טועה.
שלב שני – נותנים להם להירגע מהוויכוח ואז מבקשים מכל אחד להציג את התחושה שלו, חשוב לתת להם הזדמנות להתבטא ולפרש את זה לצד השני.
שלב שלישי – מציאת פתרון – כאן הדגש הוא לאפשר לילדים לתת את הפתרון, תתפלאו כמה הם יצירתיים.
אם צריך תכוונו מעט, אבל תנו להם להעלות רעיונות – ככה הם ילמדו בוויכוח הבא.
ילדים גדולים יותר אני כלל לא ממליצה להתערב בוויכוח.
אם אתם רואים שהוויכוח מתלהט יותר מידי, יש להפריד כוחות, לתת הזדמנות להירגע ואז לבקש מהם למצוא ביחד פתרון.

אשתף אתכם בשני מקרים שהיו אצלי בבית –
האחד – לפני מספר שנים, שרק הכרתי את בעלי הגדולים שלנו (אז בן 7 ובת 6) היו מתווכחים על הכל ומיד רצים אלינו שנפתור את הבעיה.
כמובן שכל אחד מאתנו הגן על הילד שלו כך שהוויכוחים גלשו גם אלינו.
יום אחד החלטנו שנינו שזהו. אנחנו לא נכנסים לזה יותר. כשהם באו אלינו עם ויכוח שנשפוט, הודענו להם שימצאו לבד פתרון.
שלחנו את שניהם לחדר (עם הנחייה שאסורה כל אלימות פיזית) והודענו להם שיוכלו לצאת רק ברגע שימצאו פתרון המוסכם על שניהם. באורך פלא תוך 10 דקות הם יצאו מחויכים ומחובקים ומאז הקשר רק הלך והשתפר.
השני – בשבת האחרונה שני הקטנים שלנו (4, 2) רבו על מכונית צעצוע – כל אחד רצה את המכונית לעצמו. התיישבתי לידם על הרצפה. המכונית לידי ושאלתי כל אחד מה הוא רוצה. שניהם ענו שהם רוצים את המכונית.
אמרתי להם "יופי, אם ככה בואו נמצא דרך ששניכם תוכלו לשחק" אחרי כמה רגעים בן ה4 הציע שישחקו במשפחת כלי רכב והביא מכונית צעצוע גדולה נוספת. הרוחות נרגעו והם חזרו להיות חברים טובים
כשאנחנו מתערבים ושופטים אנחנו נותנים כוח לצד שאנחנו לטובתו. ברוב המקרים אנחנו לא באמת יודעים את כל הסיפור ולכן לא לגמרי הוגנים.
כשאנחנו מתווכים את הסיטואציה אנחנו נותנים להם כלים נכונים וכך הם יצליחו למצוא לבד פיתרון וגם יוכלו להתמודד בריבים אחרים שיהיו להם לאורך השנים
אל תחששו מהמריבות זו הדרך להתכונן לעולם שבחוץ.
קחו נשימה עמוקה ולמדו אותם מה עושים

מרכז הלב

מרכז הלב הוקם מתוך מטרה להעניק להורים בתחילת דרכם כלים ותובנות להתמודדות עם גידול הילדים ולעזור בליווי התפתחות הגוזלים עד גיל שנתיים.

צור קשר

כל הזכויות שמורות למרכז הלב 2018